Investinmorocco

Marokkaanse en Tunesische olijfolie in sterke opmars.

Het ontwikkelingsprogramma van de Marokkaanse overheid ‘Plan Vert’ of ‘Green Plan’ dat in 2008 gelanceerd werd, werpt zijn vruchten af.

Neighboring Morocco, already the second-largest global exporter of table olives, is reaping the rewards of the government’s Green Morocco plan for olive farming. In 2008, The Moroccan Government introduced the program to encourage farmers in rural areas to switch to growing olive trees instead of wheat or other crops, creating more jobs and a boost to olive oil production. Thanks to the initiative, Morocco now has one million hectares dedicated to olive groves.

According to the Moroccan center for Export Promotion, Morocco has almost doubled its production in six years to 1.5 million tons. The olive oil sector has greatly reduced unemployment for women in particular, creating over 300,000 permanent jobs

Up until now, the quality of Moroccan olive oil was relatively unknown but researchers, using industry standards recently analyzed and published their report on the quality and purity of Moroccan olive oil in the journal Food Chemistry. Researchers classified 94 percent as extra virgin and only 6 percent as virgin oil. One Moroccan olive oil brand, Morok O, won a Gold Award at the NYIOOC.

According to Morocco’s Directorate of Studies and Financial Forecasts (DEPF) Morocco’s main export clients are the European Union with shares of 50 percent and the US with 37 percent.

As consumers abroad are showing greater interest in quality olive oil and origin designations, the next step for both countries, industry stakeholders say, is to move from bulk exporting to branded products for added value.

http://www.oliveoiltimes.com/olive-oil-business/africa-middle-east/tunisia-morocco-move-from-bulk-to-branded/48779

Tips voor zaken doen in Marokko

Oprichter van Invest in Morocco geeft in een interview met blad Internationaal Zakendoen tips over zaken doen in Marokko.

Tips voor zakendoen in Marokko

Redouan Boussaid, de oprichter van adviesbureau Invest in Morocco geeft tips over hoe je het best zaken kan doen in Marokko. Zo kan je beter niet in het eerste gesprek al over zaken praten, en neem iemand mee die ook Frans spreekt, en het liefst ook nog Arabisch.

  • Hiërarchie is belangrijk in Marokko. Hoe hoger je in de boom komt, hoe formeler het wordt. Met de conciërge gaan praten daar begrijpen Marokkanen niets van, al kunnen ze het best waarderen.
  • In een kennismakingsgesprek is het ongewenst om direct over zaken te praten.
  • Onderhandelingen lopen nogal eens stuk op het feit dat Nederlanders zich te star opstellen. Ben je flexibel, dan gaan deuren eerder voor je open.
  • Marokkanen zullen zich nooit negatief uitlaten over jouw idee of product. Dat maakt bijvoorbeeld marktonderzoek lastig.
  • Je maakt indruk als je je in de cultuur hebt verdiept en bijvoorbeeld iets weet over de geschiedenis van de regio waarin je verkeert.
  • Marokkanen zijn een trots volk. Met een houding die uitstraalt: ‘ik weet het beter’ zet je kwaad bloed.
  • Zorg voor iemand die Frans of liever nog Frans en Arabisch spreekt.

http://www.internationalbusiness.nu/landen/marokko/tips-voor-zakendoen-in-marokko

Tanger, de parel van het Noorden

Tanger, ook wel de poort van Afrika genoemd maakt al jaren een ongekende economische groei door. De aanleg van de haven Tanger Med en de aangrenzende Free zones hebben voor een vliegwieleffect gezorgd. De regio Tanger bloeit als nooit te voren. Buitenlandse investeerders weten steeds vaker hun weg te vinden naar de stad Tanger. De mogelijkheden zijn ongekend.

Invest in Morocco kent de ontwikkelingen in Tanger erg goed en heeft de marktkansen van meerdere sectoren in deze regio in kaart gebracht. Wij begeleiden u graag bij het maken van de juiste keuzes bij uw investering in de regio Tanger.

Laat u inspireren door de onderstaande film. Ontwikkelingen Tanger in een notendop. Veel kijkplezier.

Wist u dat Marokko de tweede wijnexporteur in Afrika is?

Marokko is de tweede grootste exporteur van wijn in Afrika na Zuid-Afrika. Dat stelt de Internationale Organisatie voor Wijnbouw en Wijnbereiding (OIV).

Het Koninkrijk heeft 48.000 hectare wijngaarden en is daarmee het vierde land met het grootst aantal wijngaarden in Afrika. Marokko is bovendien derde in termen van productie (333.000 hectoliter) en tweede wat betreft export (54.000 hectoliter).

Ondanks deze goede cijfers hebben wijnproducenten in Marokko vorig jaar hun winst met 40 procent zien dalen. Volgens de organisatie is dat het gevolg van een daling van het lokaal verbruik en het besluit van meerdere winkelketens om geen alcohol meer te verkopen.

Marokko produceert ruim 40 miljoen flessen per jaar en exporteert daar één zesde van. De meeste wijngaarden liggen in de regio’s van Casablanca en Meknes.

bron: bladna.nl

Duitse kabelfabrikant Kroschu vestigt zich in de Free Zone van Kenitra en creëert 2200 banen

Kroschu, een Duits bedrijf dat zich specialiseert in automotive kabel productie gaat een fabriek in Kenitra bouwen voor de Volkswagen-groep. Met deze investering is een bedrag gemoeid van 26.87 miljoen dollar. Op termijn zullen er 2200 nieuwe banen in de regio gecreëerd worden.

Het gunstige investeringsklimaat in Marokko heeft gezorgd voor een aantrekkingskracht van de autoindustrie (Renault, Peugot, Ford en VW) en dit zorgt uiteindelijk voor een vliegwieleffect. De aan deze sector gelieerde industrie zoals de kabelfabrikant Krosch weten hierdoor ook hun weg te vinden naar Marokko.

De aanleg van de TGV in beeld

De aanleg van de TGV die in 2011 groen licht kreeg van Zijne Hoogheid Mohamed IV vordert in rap tempo. De TGV zal de twee economische harten van Marokko, Tanger en Casablanca met elkaar verbinden. Een reis van Casablanca naar Tanger zal vanaf dan afgelegd worden in 2:10 uur.